بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس، افشین ابراهیمی امروز ۲۹ آذرماه ۱۴۰۰ اظهار کرد: «هدایت باقاعده بازدیدکنندگان در اماکن تاریخی، خاصه محوطههایی نظیر پاسارگاد که دارای وسعت زیاد و تعداد پرشمار مراجعهکننده هستند، همواره از دغدغههای اصلی متولیان حفاظت بوده است.»
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ادامه داد: «برخورداری از زیرساخت مناسب، این امکان را فراهم میسازد تا گردشگر بدون سردرگمی و اتلاف وقت، بازدیدی امن و مفید را تجربه کند و آثار نیز در معرض آسیبهای احتمالی کمتری قرار گیرند.»
او بیان کرد: «در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد هرچند مسیرهای دسترسی وضعیت قابل قبولی را نشان میدهند اما همچنان میتوان شرایط بهتری را برای مجموعه رقم زد که مسیر سنگفرش ایجادشده از ورودی مجموعه تا آرامگاه کوروش در سال ۱۳۹۸ با ویژگیهای ممتاز بصری و کارکردی خود که آن را به محوری فاخر بدل کرده است، رضایت هر بازدیدکنندهای را برمیانگیزد.»
ابراهیمی با بیان اینکه پلکان تازه تأسیس تل تخت، امکان رضایتمندی گردشگران را بر فراز صفه و بام پاسارگاد فراهم کرده است، افزود: «در مورد برج سنگی، کاخها، آبراههها و دیگر تأسیسات نیز شرایط دسترسی تا حدود زیادی مساعد و مطلوب است که البته نباید به این سطح قناعت کرد و در این بین مسیر آسفالته حدفاصل آرامگاه کوروش تا تل تخت هر چند از دهههای گذشته تاکنون محور اصلی ارتباطی مجموعه بوده و گره از بار ترافیکی محوطه گشوده است، اما به شکل گزیرناپذیری به اصلاح و ساماندهی نیاز دارد که این مهم پیشتر نیز در شورای فنی و شورای راهبردی پایگاه مطرح و ضرورت آن به تایید رسیده است.»
او ادامه داد: «در اواخر سال ۱۳۹۹ با اختصاص اعتبار استانی برای تقویت زیرساختهای گردشگری پاسارگاد، این فرصت فراهم آمد تا در نخستین گام، پروژه ساماندهی و مناسبسازی مسیر بازدید حدفاصل آرامگاه کوروش تا بنای کاروانسرا اجرایی شود، در این مرحله نسبت به احداث مسیری به پهنای تقریبی ۲.۵ متر از ورودی صفه آرامگاه تا ورودی کاروانسرا و از آنجا تا مسیر آسفالته فعلی با استفاده از کفپوشهای بتنی اقدام خواهد شد.»
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: «با نهایی شدن مطالعات طرح و تکمیل نقشههای عملیاتی، مقرر است این پروژه از نیمه آذرماه آغاز شود و تا پیش از فرارسیدن نوروز به بهرهبرداری برسد و مراحل بعدی پروژه بهسازی مسیر اصلی ارتباطی مجموعه، بسته به تخصیص اعتبار از حوالی کاروانسرا تا تل تخت را در بر خواهد گرفت.»
او ادامه داد: «این پروژه شامل دو قسمت است که لبهگذاری و اصلاح وضعیت کنونی راه آسفالتی و پیادهروسازی به پهنای تقریبی سه متر با استفاده از کفپوشهای بتنی در حاشیه مسیر آسفالتی برای تردد امن و آسوده افرادی که به هر دلیل تمایلی به استفاده از ماشینهای برقی ندارند با انجام این پروژه، طولانیترین محور ارتباطی مجموعه (به طول تقریبی ۲۲۰۰ متر) که جنوب و شمال محوطه را به یکدیگر متصل میسازد، به شکل زیبندهای سامان خواهد گرفت.»
انتهای پیام/